Hvordan starter en riksrettssak i Norge?
I Norge starter en riksrettssak hvis Stortinget mener at en statsråd, medlem av regjeringen eller Høyesterett har gjort noe ulovlig i jobben sin. Det er Stortinget som må vedta å reise tiltale, og dette skjer gjennom en avstemning.
Prosessen begynner ofte med en undersøkelse, for eksempel av et kontrollutvalg eller komité på Stortinget. Dersom de finner at noen kan ha brutt Grunnloven eller andre viktige lover, kan de foreslå at saken går videre til hele Stortinget.
Stortinget stemmer deretter over om det skal reises riksrett. Hvis flertallet er enig, blir det formelt tatt ut tiltale og saken sendes til Riksretten. Riksretten består av dommere fra både Høyesterett og medlemmer valgt av Stortinget.
Riksrett har vært brukt svært sjelden i Norge. Den er først og fremst en sikkerhetsmekanisme for å sikre at de aller mektigste i landet også følger loven.