Hvem kan delta i valget til Sametinget?
For å kunne stemme ved sametingsvalget må du stå i Sametingets valgmanntall. Det betyr at du må oppfatte deg selv som same, og i tillegg enten ha samisk som hjemmespråk, eller ha foreldre, besteforeldre eller oldeforeldre som hadde samisk som hjemmespråk.
Du må også ha fylt 18 år innen utgangen av valgåret. Det kreves derimot ikke norsk statsborgerskap. Samer som er statsborgere i et annet nordisk land kan registrere seg hvis de er bosatt i Norge, og samer fra land utenfor Norden kan registrere seg etter tre års botid.
Mange tror at alle som bor i Nord-Norge kan stemme ved sametingsvalget, men det stemmer ikke. Det handler om individuell tilknytning til samisk kultur og språk, ikke om hvor du bor.
Det er altså ikke etnisk bakgrunn alene som avgjør, men din egen oppfatning og språktilknytning. Målet er at de som ser på seg selv som samer og har en slik tilknytning, skal kunne delta og bli representert.