Hvilket prinsipp sikrer domstolenes uavhengighet?
Prinsippet om maktfordeling sikrer domstolenes uavhengighet. Dette betyr at statens makt er delt mellom tre grener: den lovgivende, den utøvende og den dømmende makt.
Domstolene hører til den dømmende makten og skal være uavhengige fra politikere og myndigheter. De skal kunne dømme etter lovene uten press fra Stortinget eller regjeringen. Det er viktig for at folk skal kunne ha tillit til at rettssaker blir rettferdige.
Maktfordelingsprinsippet ble først formulert av Montesquieu på 1700-tallet og er grunnlaget for hvordan de fleste demokratier fungerer i dag. Dette prinsippet beskytter mot maktmisbruk og sørger for at ingen enkeltperson eller gruppe får for mye makt.
I Norge er dette innskrevet i Grunnloven, som klart sier at dommere ikke kan instrueres i enkeltsaker. Dermed er domstolenes uavhengighet en viktig del av rettsstaten.